Lumen spei… na kwartet smyczkowy 2020-2022

Lumen spei…- światło nadziei. Jest odpowiedzią na poszukiwania kompozytorki związane z tematyką światła. Światła, które uwalnia a zarazem swoją siłą przyciąga do rozważania boskich tajemnic.
Stąd decyzja kompozytorki na inspirację starochrześcijanską metodą medytacji Lectio divina, z której to struktury są zaczerpnięte nazwy trzech części utworu: meditatio, oratio i contemplatio.

Wykonawcy:

Messages Quartet:

  • Małgorzata Wasiucionek – skrzypce I
  • Oriana Masternak – skrzypce II
  • Maria Shetty – altówka
  • Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela

Czas trwania: 12’

Prawykonanie: 27.07 2022, podczas 45. Dni Karola Szymanowskiego w Zakopanem

Powrót do źródła opowieść muzyczna dla dzieci na zespół kameralny i aktora (2020-2021)

„Pewnego deszczowego dnia Franek znajduje swój pamiętnik. Zaczyna czytać, zapraszając tym samym do części swojego dziecięcego świata, w którym wraz z siostrą przeżywa ciekawe przygody”.

Opowieść muzyczna „Powrót do źródła” kieruje uwagę młodego słuchacza na wartość relacji z drugim człowiekiem, obcowania z naturą, możliwość podążania za znakami. Muzyka zapoznaje odbiorcę z ogromną różnorodnością barw instrumentów perkusyjnych, smyczkowych, dętych i harfy, a także uwrażliwia na symbole, emocje i nastroje zawarte w treści utworu.

tekst: Katarzyna Błaszczyńska

wykonawcy:

  • Mateusz Olszewski, aktor
  • Skład kameralny muzyków NOSPR
  • Maciej Tomasiewicz, dyrygent

czas trwania: 30′

Prawykonanie: 30.05.2021, sala koncertowa Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach

Septem verba… na orkiestrę symfoniczną (2019)

Siedem słów Chrystusa na krzyżu

Utwór jednoczęściowy, skonstruowany z siedmiu wewnętrznych części, z których każda inspirowana jest innym zdaniem wypowiedzianym przez Jezusa tuż przed śmiercią:

  1. Ojcze, przebacz im , bo nie wiedzą co czynią.
  2. Zaprawdę powiadam Ci, jeszcze dziś będziesz ze mną w raju.
  3. Niewiasto, oto syn Twój; oto twoja matka.
  4. Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił!
  5. Pragnę.
  6. Wykonało się.
  7. Ojcze w ręce Twoje składam ducha mojego.

Utwór jest przepełniony kontemplacją, symboliką i emocją. W różnorodności myśli muzycznych, na które składa się zarówno liryzm jak i dramatyzm dąży do jedności, prostoty i pokoju.

Wykonanie: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
dyr. Szymon Bywalec

Prawykonanie podczas 8. Festiwalu Prawykonań 2019

Totus Tuus. Maria Fatima in memoriam. na chór mieszany a cappella (2018)

Wykonanie: Camerata Silesia-Zespół Śpiewaków Miasta Katowice
dyr. Anna Szostak

Prawykonanie Koncert online „Camerata Silesia Janowi Pawłowi II”

Mój Bóg jest głodny na chór i perkusję (2016)

Powstał z inspiracji wierszem ks. Jana Twardowskiego Głodny. Utwór jest grą przeciwieństw: subtelnego brzmienia z wielkim wolumenem, homofonią z polifonią, smutkiem z radością, krzykiem z ciszą i nadzieją. Perkusja ubarwia i ożywia kontemplacyjną partię chóru, a na uwagę zasługują symbolicznie potraktowane woodblocki oraz marimba – nawiązanie do drzewa krzyża. Podobne znaczenie ma melodyka – opadający kierunek głównego motywu odzwierciedla spojrzenie z góry, a skale modalne nadają utworowi pasyjny charakter. Kulminacja emocji znajduje ujście w końcowym chorale, który jest zatrzymaniem się nad tym, co najistotniejsze…

Wykonanie: Camerata Silesia-Zespół Śpiewaków Miasta Katowice, Radiowa Grupa Perkusyjna
dyr. Anna Szostak

Prawykonanie podczas 7. Festiwalu Prawykonań 2017

Sicut in caelo… na orkiestrę smyczkową (2017)

Inspiracją do powstania utworu były słowa „Pater noster”.
Utwór posiada trzyczęściową budowę: sprituoso, energico, corale-misterioso.

Wykonanie: Orkiestra Smyczkowa Miasta Jaworzna „Archetti”
dyr. Maciej Tomasiewicz

Prawykonanie podczas Śląskiej Trybuny Kompozytorów 2019

Totus Tuus. Maria Fatima in memoriam. na chór mieszany a cappella (2018)

Wykonanie: Camerata Silesia-Zespół Śpiewaków Miasta Katowice
dyr. Anna Szostak

Prawykonanie Koncert online „Camerata Silesia Janowi Pawłowi II”

Sicut in caelo… na orkiestrę smyczkową (2017)

Inspiracją do powstania utworu były słowa „Pater noster”.
Utwór posiada trzyczęściową budowę: sprituoso, energico, corale-misterioso.

Wykonanie: Orkiestra Smyczkowa Miasta Jaworzna „Archetti”
dyr. Maciej Tomasiewicz

Prawykonanie podczas Śląskiej Trybuny Kompozytorów 2019

Mój Bóg jest głodny na chór i perkusję (2016)

Powstał z inspiracji wierszem ks. Jana Twardowskiego Głodny. Utwór jest grą przeciwieństw: subtelnego brzmienia z wielkim wolumenem, homofonią z polifonią, smutkiem z radością, krzykiem z ciszą i nadzieją. Perkusja ubarwia i ożywia kontemplacyjną partię chóru, a na uwagę zasługują symbolicznie potraktowane woodblocki oraz marimba – nawiązanie do drzewa krzyża. Podobne znaczenie ma melodyka – opadający kierunek głównego motywu odzwierciedla spojrzenie z góry, a skale modalne nadają utworowi pasyjny charakter. Kulminacja emocji znajduje ujście w końcowym chorale, który jest zatrzymaniem się nad tym, co najistotniejsze…

Wykonanie: Camerata Silesia-Zespół Śpiewaków Miasta Katowice, Radiowa Grupa Perkusyjna
dyr. Anna Szostak

Prawykonanie podczas 7. Festiwalu Prawykonań 2017

In principio… na harfę, wiolonczelę i fortepian (2015)

Inspiracją do powstania In principio… był Prologu Ewangelii wg św. Jana. Kompozycja jest jednoczęściowa, wyróżnić w niej można jednak trzy wyraźne ogniwa – każde nawiązuje do innego fragmentu biblijnego tekstu. Pierwsze do słów: Na początku było Słowo, Słowo było u Boga i Bogiem było Słowo. Środkowe: „W Nim było życie, a życie było Światłością ludzi”. Ostatnie: „A Światłość w ciemności świeci i ciemność jej nie ogarnęła.” Podstawę formotwórczą utworu stanowi kilka charakterystycznych myśli muzycznych, będących dźwiękowym odzwierciedleniem nowego życia rozwijającego się pod sercem matki, z którym kompozytorka łączy stworzenie świata i człowieka, o których mowa w Prologu. In principio… zgodnie z zamiarem autorki powinna przenieść słuchacza w przestrzeń wiecznego spokoju i nieskończoności.

Wykonanie: kameraliści NOSPR:
Piotr Kopiński – fortepian
Krzysztof Waloszczyk – harfa
Karolina Nowak-Waloszczyk – wiolonczela

Prawykonanie podczas festiwalu Śląskie Dni Muzyki Współczesnej 2016

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close